Siapa "tatabahasa Nazi"

Isi kandungan:

Siapa "tatabahasa Nazi"
Siapa "tatabahasa Nazi"

Video: Siapa "tatabahasa Nazi"

Video: Siapa "tatabahasa Nazi"
Video: Korean Class - I am Learning Korean - 21 April 2021 2023, Oktober
Anonim

Di Internet, di forum, blog, dll. sering terdapat pertikaian ejaan. Mereka yang mengikuti atau cuba mengikuti semua peraturan ejaan dan tanda baca di Internet disebut "tatabahasa nazi". Keagresifan mereka tidak meninggalkan peminat komunikasi Internet yang lain.

Simbol tatabahasa Nazi di Rusia
Simbol tatabahasa Nazi di Rusia

Kemunculan konsep

Sejak awal kemunculan Internet di Rusia, sumber-sumber Internet dan komunikasi rangkaian hanya tersedia untuk beberapa orang. Tetapi, sejak pertengahan 2000-an, Internet telah tersedia secara umum, kos akses ke rangkaian menurun, itulah sebabnya orang dari semua peringkat usia muncul di Internet. Forum, sembang, rangkaian sosial dan sumber Internet lain sedang aktif berkembang, di mana orang dari pelbagai generasi dapat berkomunikasi secara bebas mengenai topik apa pun.

Internet slang muncul, yang menjadi bergaya di kalangan orang muda. Ia dicirikan oleh ciri seperti distorsi ejaan khas ("preved", "cho", "malyffka", dll.), Serta kecenderungan untuk memendekkan kata ("norma", "ATP", dll.). Pengguna internet dibahagikan kepada mereka yang percaya bahawa seseorang harus celik di Internet dan dalam kehidupan (orang seperti itu di Internet dijuluki "tatabahasa nazi" atau tatabahasa nazi) dan mereka yang tidak menganggap penting untuk mematuhi peraturan bahasa Rusia …

Ciri-ciri biasa

Adalah perlu untuk membezakan konsep orang yang celik huruf dengan konsep tatabahasa nazi. Sebagai peraturan, orang celik biasa tidak membanggakan literasi mereka di Internet dan tidak cuba mengajar peserta forum dan sembang ejaan di sekitarnya. Sebaliknya berlaku untuk wakil pergerakan Internet ini. Mereka cuba menunjukkan kepada semua orang kesalahan mereka dalam ejaan, tanda baca dan juga gaya. Orang seperti itu sering tunduk pada provokasi dari peserta lain di forum dan sembang, yang membuat mereka marah, dan komunikasi menjadi penghinaan bersama.

Pergerakan "tatabahasa nazi" disebut purisme. Peserta menentang kehadiran perkataan yang dipinjam dari bahasa lain dalam bahasa ibunda mereka.

Keadaan dengan bahasa Ukraine

Di Ukraine, lebih daripada separuh penduduk berbahasa Rusia. Tetapi ejaannya sering buruk. Oleh kerana integrasi erat antara sektor Rusia dan Ukraine di Internet, sering terdapat pertengkaran antara penduduk berbahasa Rusia, yang mana bahasa Rusia adalah bahasa utama, dan orang Ukraine, yang bukan orang Rusia. Oleh itu, "tatabahasa nazi" dapat muncul dari Rusia dan Ukraine.

Contoh klasik percampuran bahasa adalah surzhik yang disebut, yang merupakan campuran norma linguistik Rusia dan Ukraine. Ia khas untuk bahagian timur Ukraine dan wilayah barat Rusia.

Kecenderungan untuk bergabung dengan "tatabahasa nazi"

Sebagai peraturan, "tatabahasa nazi" adalah orang yang berumur 20 hingga 30 tahun, di mana Internet lebih merupakan perniagaan daripada peranan hiburan. Mereka boleh membuat forum, kumpulan media sosial dan komuniti blog mereka sendiri. Di sana mereka berkomunikasi, berdebat mengenai peraturan bahasa Rusia, mengatur pertemuan peserta, dll. Kumpulan yang sangat agresif boleh menyetujui serangan terkoordinasi di mana-mana forum, ruang sembang, kumpulan di rangkaian sosial, yang anggotanya, dari sudut pandangan "tatabahasa nazi", tidak cukup sensitif terhadap bahasa ibunda mereka.

Disyorkan: